Få din lytter til at…..ja lytte :-)
At skrive en god sang er at kommunikere til din lytter.
Hvad er det første lytteren hører?
Er det noget der fanger eller mister hans /hendes interesse?
At møde en ny person
Nogen vil sige at det at lytte til en sang,
er lidt som at møde en ny person!
De første ord du siger, bestemmer jo meget om samtalen skal fortsætte eller stoppe med det samme.
Så hvilke ord vælger du når du introducerer dig selv?
Bliv hængende!
Det er lidt det samme med sangskrivning.
Hvis dine åbningslinier er spændende og pirrende
for nysgerrigheden,
så inviterer du lytteren til at blive hængende
og få resten af historien med.
Hvis linien er stærk vil lytteren ubevidst tænke …
” Ahh ok det lyder alligevel spændende det her, hvad mon det handler om…”
Og så vil lytteren lytte videre, lidt mere fokuseret.
Tab din lytter
Omvendt hvis du åbner med en svag,
intetsigende, generel betragtning,
får din lytter ikke lyst til at høre mere!
Måske slukker lytteren ikke for sangen,
men opmærksomheden kan nemt drive væk,
og sangen bliver en baggrundslyd som kan glemmes hurtigt.
Gode eksempler på stærke åbnings linier
Nedenfor vil jeg lige nævne et par gode eksempler på stærke åbnings linier fra sange.
Der er selvfølgelig mange flere, men her er at par stykker.
Jeg håber de kan inspirere dig til selv at lave gode spændende linier til dine sange!
Simon and Garfunkel , “Sound of silence”
“Hello darkness, my old friend, I’ve come to talk with you again”
Bruce Springsteen “Hungry Heart”
“Got a wife and kids in Baltimore, Jack, I went out for a ride and I never went back.”
Lennon /McCartney “Yesterday”
“Yesterday, all my troubles seemed so far away”
Joni Mitchell “A case of you”
Just before our love got lost, you said, “I am as constant as a northern star, “
Nik og Jay, “En dag tilbage”
“Okay, hvis du fik at vide, du havde en dag tilbage at leve i , Hva’ ville du så gøre?”
Poul krebs
“Johnny han var lige ved at blive sindssyg, af at tænke på hvor hun ku’ være”